Jumaat, 29 Julai 2011

Zina dan faktor terjadinya..........

Assalamualaikum kepada semua sahabat....

Entah kenapa petang-petang Jumaat, terlintas fikiran untuk menaip sesuatu di sini berkenaan apa yang terjadi sekarang.

Suasana petang hari Jumaat yang tenang dan menggamit memori ini banyak membuatku berfikir tentang suasana yang berlaku dikalangan saudara-saudara seagama dengan kita semua.

Sekarang ini kita banyak dihebohkan dalam media massa tentang 1 gejala yang negatif iaitu gejala membuang bayi. Banyak telah didedahkan gejala ini dengan penemuan bayi sama ada dalam keadaan hidup ataupun mati.

Gejala ini banyak terjadi kerana banyaknya berlakunya penzinaan. Sebelum pergi lebih jauh, marilah sama-sama mengetahui maksud zina itu sendiri. Tajuk zina ini merupakan tajuk yang pernah saya mengkaji ketika menjalankan tugasan atau assingment untuk subjek Prosedur Jenayah.

Dalam sebuah buku yang pernah menjadi rujukan saya iaitu Fiqh Jenayah Islam, zina mempunyai maksudnya yang tersendiri iaitu persetubuhan yang haram antara lelaki dan perempuan tanpa ikatan perkahwinan yang sah di sisi syarak.

Hukum zina sudah semestinya haram kerana ianya perbuatan yang keji dan merosakkan keturunan sepertimana dalam al Quran surah al-Isra ayat 32 yang bermaksud "Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya perbuatan zina itu merupakan perbuatan yang keji dan satu jalan kejahatan.

Zina juga mempunyai jenis-jenisnya iaitu zina hati, zina mata, zina lisan dan sebagainya. Zina hati boleh berlaku kerana fikiran telah dihasut dengan perkara yang kotor seperti memikirkan perkara yang lucah. Dan apabila ini berlaku dalam fikiran, maka seseorang telah melakukan zina hati.

Zina lisan boleh terjadi dengan mengucapkan kata-kata yang kotor serta lucah dan zina mata adalah melihat perkara-perkara yang haram seperti melihat seseorang yang tidak menutup aurat...itulah menyebabkan berlakunya zina dalam kalangan masyarakat kita.

Kenapa perbuatan zina ini boleh berlaku.?? Itulah persoalan yang berlaku dalam diri semua. Zina ini boleh berlaku kerana kurangnya ilmu dalam diri. Ilmu yang dimaksudkan adalah ilmu agama. Itulah yang menjadi kekurangan dalam diri kita semua. Dengan ilmu, kita dapat menghindarkan diri dari perbuatan maksiat seperti zina.

Kurangnya perhatian daripada keluarga terutamanya ibu bapa sedikit sebanyak mempengaruhi gaya dan tingkah laku anak-anak yang meningkat remaja. Anak-anak inginkan kasih sayang daripada ibu bapa dengan ibu bapa mengambil tahu perihal mereka. Dan apabila kurangnya kasih sayang, maka jiwa anak-anak terutamanya anak-anak remaja akan memberontak dan mengambil jalan singkat seperti pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.

Gejala zina juga boleh terjadi apabila banyaknya kes-kes anak perempuan lari dari rumah mengikut teman lelaki sehingga berlakunya perbuatan yang tidak sepatutnya berlaku..Dan apabila ianya terjadi, maka barulah hendak menyesal...teringat kata-kata, menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna lagi.

Mudah-mudahan kita dapat menjaga kehormatan diri dan orang lain seperti mana telah dinyatakan oleh Islam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan