Terdapat ralat dalam alat ini

Isnin, 18 Julai 2011

Pengenalan....

Awal qalam dimulakan dengan bismillah....selawat dan salam atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat baginda. Mudah-mudahan kita menjadi orang yang taat akan perintah Allah dan Rasul. Insya Allah.

Sebenarnya tiada apa-apa yang perlu dicoretkan disini kerana tidak ada idea lagi untuk membuat sesuatu karya. Kebetulan saya telah mendapat idea sedikit untuk mencoretkan sesuatu perkara iaitu kepentingan kita dalam berilmu.

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah swt,
Ilmu merupakan suatu medium untuk memajukan diri kita dari tidak tahu apa-apa hinggalah menjadi pakar dalam sesuatu bidang.

Ilmu yang hendak dipelajari mestilah mempunyai guru kerana orang yang menuntut ilmu itu tanpa guru, maka gurunya itu adalah syaitan. Mudah-mudahan kita tidak tergolong dalam orang yang sesat.

Dalam al quran surah al Alaq ayat 1-5 yang bermaksud:


1. bacalah (Wahai Muhammad) Dengan nama Tuhanmu Yang menciptakan (sekalian makhluk),
2. ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;
3. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, -
4. Yang mengajar manusia melalui Pena dan tulisan, -
5. ia mengajarkan manusia apa Yang tidak diketahuinya




Dan juga dalam sebuah hadis yang bermaksud:


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut) dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa.


Apa yang boleh dihuraikan pada al Quran dan Hadis adalah, orang yang berilmu akan dihormati oleh  penduduk bumi dan langit. 


Orang yang cintakan ilmu adalah orang yang bersusah payah untuk mendalami ilmu kerana sekiranya mereka tidak dapat menimba ilmu, mereka merasakan sesuatu kekurangan yang ada pada diri mereka. 


Orang yang berilmu juga berusaha menjadikan diri mereka berilmu dan berkongsi kepada orang yang memerlukan ilmu dengan ikhlas tanpa mengharapkan balasan. 


Mudah-mudahan dengan apa yang dicoretkan disini menjadi manfaat untuk kita semua. Insya Allah. 




   

maaf sekiranya tulisan didalamnya ada yang kecil dan ada yang besar.

1 ulasan: