Terdapat ralat dalam alat ini

Rabu, 11 April 2012

Sekuntum Doa

                                                             بسم الله الرحمن الرحيم 

                                        ربنا هب لنا من ازواجنا وذرياتنا قرة اعين  واجعلنا للمتقين اماما

Ya Allah, Ya Tuhan Kami,

Anugerahkanlah kepada kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya

Dan jadikanlah kami imam atau pengikut bagi orang-orang yang bertaqwa.

Ya Allah

Jadikanlah pasangan kami

Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepadaMu

Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurgaMu

Tunjukkanlah kami jalan keluar

Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi

Hanya engkau tempat kami mengadu

Engkau Yang Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia

Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh

Lembutkan hati-hati mereka

Masukkanlah Nur Hidayah Mu ke dalam hati mereka

Ya Allah

Jauhkanlah mereka dari pengaruh-pengaruh

Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka

Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat

Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka

Jadikanlah kami zuriat yang sentiasa menunaikan solat

Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepadaMu

Jadikan mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur.

Jumaat, 6 April 2012

Sebuah Surat Cinta Dari Nya

Razman seorang remaja. Seorang remaja yang berasal dari golongan berada. Dia juga seorang pelajar pintar di universiti tetapi mempunyai sikap yang tidak disukai oleh ramai remaja lain terutamanya golongan wanita kerana suka mengacau perempuan.

Razman mempunyai 2 sahabat baik yang sentiasa bersama tidak kira dimana dia pergi, 2 orang itulah yang setia bersamanya. Mereka adalah Razif dan Amir. Walaupun mereka belajar dalam jurusan yang sama iaitu Pengurusan Perniagaan, mereka juga turut mencipta kecemerlangan dalam akademik.

Pada suatu petang, mereka bertiga sedang melepak di kawasan taman di persekitaran kampus, mereka terlihat ada pelajar wanita sedang berada di situ. Razman yang sedang melihat, tiba-tiba datang idea untuk menyakat mereka pelajar wanita tersebut. Lalu mereka bertiga pun mengatur gerak secara perlahan-lahan untuk menjalankan aktiviti 'tidak sihat' itu.

"Warghh..," Razman bertempik di kawasan situ.

"Mak, kau ni Razman, tak boleh tengok kami ni senang ke?? Memang patut pun ramai student pompuan tak suka kat ko. Ni sikap ko yang tak pernah berubah,". Bebel Rita.

"Eleh, kena kacau sikit pun nak kecoh ke? Eh, geng, korang tengok ni, baru kena kacau sikit, mulut pot pet pot pet cam kapal karam. Hahaha,". Kata Razman sambil ketawa terbahak-bahak.

"Jangan sampai aku report kat bahagian disiplin,". Ugut Rita

"Eh, buatlah. Pe ko ingat aku ni penakut ke? Eh, apa diorang boleh buat kat aku? cer cite cer cite,". Tanya Razman

"Malas aku nak layan orang cam ko ni,". Marah Rita

"Wei geng, jom arr balik. Aku pun malas nak layan dia gak. Blah blah,". Kata Razman

Di rumah itu, Ibu dan ayahnya masih belum pulang. Dan kelihatan cuma ada pembantu rumahnya sahaja. Razman masuk dan terus berbaring di kerusi lalu terlelap.

Dan beberapa minit kemudian, terdengar bunyi enjin kereta masuk kedalam kawasan rumah banglo itu. Dan kedengaran bunyi derapan kaki menandakan ibu dan ayahnya balik. Apabila masuk ke dalam rumah, mereka melihat Razman terlena di kerusi.

"Dah balik anak kita ya bang,". Kata ibunya

"Ya,". Ayahnya cuma mengiyakan.

Pada malam itu, selepas solat isyak, mereka semua termasuk Razman makan bersama. Ketika makan, banyak juga perkara yang dibincangkan sehingga ke topik pembelajaran anak mereka ini.

"Man, ayah nak tanya boleh? Tanya ayahnya.

"Cakap je ayah,". Jawab Razman

"Macam mana dengan pembelajaran kamu? Tanya ayahnya

"Setakat ni alhamdulillah. Tak ada masalah. Kenapa ayah? Tanya Razman kembali.

"Tak de pape. Saje je nak ambil tahu,". Jawab ayahnya ringkas.

Pada keesokkan harinya, kelas berjalan seperti biasa. Razman bersama 2 orang sahabat baik itu berjalan menuju ke kelas. Tiba-tiba Razman terlihat seorang pelajar wanita bertudung labuh berjalan. Razman terus memandangnya. Dan apabila pelajar wanita itu perasan ada orang yang memandangnya, lalu terus menundukkan pandangannya.

"Wei Man, apa ko tenung lama-lama kat budak tu? Ko syok kat dia ke? Tanya Amir.

"Korang berdua boleh tolong aku tak? Tanya Razman

"Pe dia benda yang nak kitorang tolong ni? Kita ni dah lewat ni bro,". Tanya Razif sambil melihat jam di tangannya

"Ko tolong usha pompuan tu boleh? Aku rasa dah jatuh hati kat budak tu la,". Jawab Razman.

"Kalau ye pun, masuk la kelas dulu,". Kata Amir

Di dalam kelas itu, Razman tidak dapat menumpukan perhatian kepada pembelajaran di kelasnya. Ini disebabkan gara-gara wanita bertudung labuh itu. Manakala sahabat-sahabatnya terus mencari maklumat tentang pelajar wanita itu.

Dan pada suatu hari, 2 orang sahabatnya berjumpa dengannya dan apa yang mengejutkan Razman, pelajar wanita itu tinggal di asrama dan sebilik dengan Rita. Razman terus berjumpa dengan Rita.

"Haa...ko lagi. Nak apa lagi? Tanya Rita

"Aku ada benda nak kata ni,". Jawab Razman

"Cepat sikit,". Sergah Rita

"Ko ada kenal tak ngan budak bertudung labuh? Aku dengar kata dia roomate ko,". Tanya Razman

"Oh yang tu. namanya Raudhah. Kenapa? Nak jadikan mangsa terbaru ke? Tanya Rita

"Eh eh mana ada. Aku rasa dah jatuh cinta kat dia la,". Jawab Razman

"Takpe-takpe. Aku tolong ko ya,". Kata Rita

"Tq Rita. Ko la member aku,". Kata Razman

"Ye la tu. Ko pun selalu kacau aku pun,". Kata Rita

Pada keesokan harinya, Razman menerima surat dari Rita. Rita mengatakan bahawa surat itu ditulis dengan hati yang tulus dari Raudhah sendiri kepada Razman. Sebaik sahaja Razman membuka surat itu, dia terkejut dengan isi kandungan surat itu:

Assalamualaikum kepada Saudara Razman,


Saya mendengar khabar itu dari Kak Rita tentang luahan isi hati saudara pada saya. Saya tidak menolak atau juga tidak menerima. Itu semua saya serahkan kepada Allah SWT. 


Saya harap saudara sebelum mendapat cinta itu, dapatkan cinta dari Allah SWT kerana dengan mengharapkan cinta dan redha dari Allah, barulah cinta manusia itu akan datang. 


Bacalah selalu surat cinta dari Allah...yang saya maksudkan itu adalah al Quran. Ianya mampu menenangkan hati yang sedang gundah gulana itu. 


Dan 1 lagi yang terakhir, sekiranya saudara merasakan dihati ini saya adalah untuk saudara, beristikharahlah  dan berdoalah selalu kepada Allah supaya impian itu tercapai. Insya Allah


Assalamualaikum


yang menulis 


Raudhah...


Sebaik sahaja Razman selesai melihat isi kandungan surat itu, tiba-tiba butiran air mata jatuh berlinangan seperti manik jatuh berderaian. Dan dia bertekad di hati, akan membaca, menghayati serta menghafaz surat cinta itu yakni al Quran.


Ketenangan Hati sebelum menghadapi peperiksaan

بسم الله الرحمن الرحيم

 الحمد الله

 Alhamdulillah, ana mengucapkan setinggi kesyukuran kepada Allah SWT, diberi peluang untuk menghirup udara yang segar pada hari ini. Tidak lupa juga selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, para sahabat serta ahli keluarga Baginda.

 Pada suasana peperiksaan di kampus ana yang akan menjelang tidak lama lagi, sudah tentulah masing-masing mempunyai perasaan yang seram sejuk atau sebaliknya kerana tidak tahu bagaimana bentuk soalan perlu dijawab. Bagaimana kita mahukan ketenangan menghadapi suasana peperiksaan yang begitu mendebarkan?? haaa...

 Yang pertama sekali adalah:

 1) Menjaga hubungan dengan Allah

 Sebagai seorang Islam, sewajibnya kita menjaga hubungan dengan Allah SWT. Bagaimana mahu menjaga hubungan dengan Allah SWT? Menjaga hubungan dengan Allah dengan melakukan kebaikan dan meninggalkan keburukan.

 Melakukan kebaikan adalah melakukan segala perbuatan yang amat disukai oleh Allah dan jika dilakukan akan mendapat palaha yang berlipat ganda seperti melaksanakan solat fardhu serta banyakkan amalan sunat seperti solat sunat, bersedekah dan sebagainya.

 Meninggalkan keburukan adalah melakukan segala amalan yang ditegah oleh Allah dan mendapat dosa jika dilakukan seperti mencuri, merompak, menipu dan sebagainya.

 Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Muslim yang berbunyi:

 Hanya Allah yang mampu memberikan pertolongan dan menghindari sesuatu perkara sebagaimana doa Rasulullah " Aku berlindung dengan redaMu dan amarahMu, Dan aku berlindung dengan ampunanMu dari siksaMu dan aku berlindung dariMu dengan Mu".

 2) Memperbanyakkan bersedekah

 Dalam surah al Baqarah ayat 195, Allah SWT berfiman yang berbunyi:

  "Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik".


Yang sebenarnya, ada rahsia di sebalik sedekah ini. Marilah kita semua berfikir, kenapa orang yang banyak bersedekah itu semakin hari rezekinya semakin murah? Ini kerana mereka bersedekah kerana Allah SWT dan mereka percaya sesungguhnya hidup, mati, ajal, maut, rezeki itu semuanya dari Allah SWT.

Kita semua janganlah ada rasa sifat takut akan kekurangan harta disebabkan bersedekah kerana dengan bersedekah, harta akan menjadi berkurangan. Tidak, sedekah tidak mengurangkan harta tapi menyuburkan harta orang yang memberikan sedekah. Ini kerana orang yang menerima sedekah dari pemberi, penerima sedekah itu mendoakan kepada pemberi sedekah agar dimurahkan rezeki yang halal.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Muslim, al Darimi dan Ahmad:

Daripada Abu Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : “ Sedekah tidak mengurangkan harta. Allah tidak melebihkan seseorang hamba dengan kemaafan-Nya melainkan kemuliaan dan tidak merendahkan diri seseorang melainkan Allah mengangkatnya.” 


3) Banyakkan berdoa, membaca Al Qur'an untuk kedamaian hati. 

Sebagai seorang Islam yang berpegang teguh kepada ajaran Islam yang di cintai, memperbanyakkan berdoa kerana doa itu senjata orang mukmin. Kerana doa itu merupakan permintaan terus dari hambaNya kepada Allah SWT. 

Kitab Al Quran adalah kalam Allah SWT. sesiapa yang membacanya maka akan mendapat pahala. Seperti mana dalam sebuah hadis yang berbunyi:

 Daripada Abu Umamah r.a berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda: Bacalah Al Quran sesungguhnya ia akan datang di hari kiamat sebagai syafa'at kepada pembacanya. 

 Daripada Ibnu Mas'ud r.a. ia berkata : Barangsiapa yang membaca satu huruf daripada Al Quran maka baginya satu kebaikan, satu kebaikan menyamai dengan sepuluh pahala, aku tidak bermaksud : Alif , Lam , Mim ialah satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf.( Riwayat Ad Darimi Tarmizi, beliau berkata hadis ini hasan sahih 

Marilah kita semua bersama-sama dalam mencari ilmu dan dalam mencari ilmu, mestilah ada keberkatan dari Allah SWT supaya apa pekerjaan yang dilakukan oleh kita akan menjadi sebagai ibadat. Insya Allah.





Jumaat, 17 Februari 2012

Tiada Idea....

Bismillah....

Sudah lama tidak mencatat sesuatu perkara di sini. Sampaikan mahu menukilkan sesuatu, ana tidak tahu mahu menukilkan apa.

Sahabat-sahabat semua,

Ana sudah lama tidak menukilkan sesuatu kerana ana kini menyambung pengajian peringkat Ijazah Sarjana Muda. Alhamdulillah, rezeki ana selepas sebulan menamatkan pengajian peringkat diploma. Pengajian peringkat ijazah ini, bukan semudah di sangka ana semasa berada di alam diploma seperti dalam pemikiran ana.

Semoga ilmu yang di tuntut oleh kita semua mendapat barakah dari Allah dan ilmu yang kita dapat, sebar-sebarkanlah agar menjadi lebih berkembang lagi ilmu seperti mana dalam sebuah hadis yang berbunyi: SAMPAIKANLAH WALAU 1 AYAT.

p/s: ana pun tak tau nak tulis apa. mudah-mudahan menjadi pembakar semangat dalam diri kita. Amin.

Khamis, 8 Disember 2011

Ilmu....

Assalamualaikum dan selamat malam...

apa khabar semua...??? semoga berada dalam keadaan sihat sejahtera. Ingatlah bahawa nikmat kesihatan ini adalah nikmat yang paling berharga dalam menjalani kehidupan sebagai umat manusia.

sudah lama saya tidak meng'update sesuatu dalam blog ini kerana kekangan masa dalam melaksanakan sesuatu yang digemari..

Tajuk di atas tentang ilmu...saya rasa sudah dihuraikan dalam bab yang lalu....

Ilmu itu merupakan suatu tuntutan yang dituntut atas diri kita. ilmu tidak semestinya didapati melalui kelas tidak kira kelas diploma ke, ijazah ke dan sebagainya. Ilmu juga boleh dicari melalui pengajaran seperti kuliah maghrib ke, subuh ke atau ilmu-ilmu yang baik.

Ilmu mempunyai 2 bahagian, ilmu yang baik dan ilmu yang buruk atau seangkatan dengannya. Ilmu yang baik seperti kuliah agama, tajwid serta ilmu yang tidak melanggar batasan syariat. Selagi ilmu yang mahu dicari oleh kita adalah ilmu yang baik, maka kita bolehlah menuntut ilmu itu dan mengamalkan dalam kehidupan seharian kita.

Teringat dalam sebuah hadis yang berbunyi:

"Jika kamu inginkan dunia, hendaklah kamu berilmu,
jika kamu inginkan akhirat, hendaklah kamu berilmu,
jika kamu mahu kedua-duannya, hendaklah kamu berilmu.

Kita lihat dari hadis diatas, seharusnya, kita kena tanamkan keazaman kita dalam mencari ilmu supaya kita tidak dipandang serong oleh orang lain..dengan ilmu itu juga kita boleh 'menyalakan' lagi dengan kebolehan yang ada pada diri kita.

Maksud menyalakan adalah bukannya membuka, bagi saya, menyalakan adalah memajukan diri kita dari mundur menjadi semakin maju.

Dalam al Qur'an ada menyebut tentang pentingnya kita dalam menuntut ilmu iaitu ayat yang berbunyi dari surah al Alaq:

Bacalah dengan nama TuhanMu, yang menjadikan pena untuk menulis.

Dan diharapkan kita semua dapat mengambil iktibar dalam melaksanakan segala perintah Allah dan menjauhi segala laranganNya. Semoga kita tidak tergolong dalam golongan orang yang rugi. Insya Allah....Assalamualaikum....

Ahad, 30 Oktober 2011

kaya oh kaya.....

Assalamualaikum dan selamat malam semua.....kepada sahabat-sahabat yang dikenali atau tidak, semoga ukhwah islam dikalangan kita semakin kuat...Insya Allah..

Dari tadi ana terfikir tentang topik yang ana mahu bawakan dalam ruangan blog ini....kali ini ana nekad untuk membicarakan tajuk kaya oh kaya.

Apa yang dimaksudkan dengan kaya wahai sahabat-sahabat semua??(cam penceramah lak, hehehe). Apa yang ana kaya ni banyak duit. Mesti sahabat-sahabat semua beranggapan sedemikian. Yang sebenarnya, kaya ni merupakan perbuatan seseorang yang menyebabkan berlakunya pertambahan sesuatu. contohnya: seseorang membuka perniagaan, dan hasil keuntungan itu dilaburkan, dikumpul dan akhirnya menjadi kaya raya.

Kaya yang sebenarnya mempunyai banyak jenis. Contohnya kaya ilmu, kaya hati, kaya perangai dan sebagainya.

Sahabat-sahabat semua, kaya dari sudut ilmu itu adalah apabila seseorang itu mempelajari sesuatu ilmu, dan ilmu itu diamalkan untuk kegunaan orang ramai dan masyarakat setempat, insya Allah akan mendapat kekayaan yang banyak.

Kekayaan yang dimaksudkan diatas bukan kekayaan dalam bentuk wang ringgit...tetapi kekayaan yang dimaksudkan itu adalah pahala yang berlipat kali ganda. Apabila seseorang itu mengamalkan ilmu dan ilmu itu tersebar, dan diamalkan oleh orang lain juga, insya Allah, 'kekayaan' itu akan bertambah....

Ana tidak mahu untuk mencoretkan tentang perkara yang lain..hanya untuk dari sudut ilmu sahaja. Ana teringat dalam sebuah hadis yang berbunyi:

'Sampaikan walau 1 ayat'.

Jika kita merasakan diri kita ini ada ilmu, sampaikanlah ia walaupun 1 ayat seperti mana dalam hadis yang disebutkan sebentar tadi.

Dan ana tidak mahu berceloteh panjang kerana kehabisan idea untuk dihuraikan disini dan kita dapat berkongsi ilmu seperti mana dalam tajuk di atas....


Assalamualaikum....

Khamis, 27 Oktober 2011

nikah awal.....

Assalamualaikum....selamat malam....selamat berehat kepada semua yang mengenali...

Dalam menjalankan tugas selaku pelajar, memang tanggungjawab yang dituntut itu memang berat dan menguji kesabaran. Semoga Allah membantu perjalanan kita sebagai seorang khalifah dimuka bumi ini. dalam menjalankan tugas selaku pegawai kanan agama (praktikal) yang akan berakhir dalam 4 minggu lagi, memang dituntut supaya berwaspada dalam menjalankan sebarang tugasan.

kenapa sejak akhir-akhir ni, serta di sekeliling ana, banyak menyarankan ana supaya menikah awal. yelah, benda baik tak kan nak tangguhkan..tapi bagi ana, Hanya Allah yang tahu siapakah pendamping serta pemilik tulang rusuk kiri ana ini. Ana serahkan kepada Allah swt yang menentukan.

Ana banyak menjalankan kajian tentang nikah awal ini. Dan kenapa dikalangan mereka yang menikah awal adalah orang yang bergelar pelajar?? Sama-sama kita berkongsi.

da dikalangan mereka yang ana pernah tanya, kenapa mengambil keputusan untuk menikah awal sedangkan ada tanggungjawab sebagai seorang pelajar??, jawabnya, supaya hati serta jiwa ini menjadi tenang. Cuba kita bayangkan, berapa ramai orang yang berkahwin pada usia muda ini?? tentu tidak banyak, bukan.

Pelbagai persepsi negatif turut dilemparkan kepada orang yang bernikah awal. Contohnya seperti "ko ni gatal sangat ke sampai nak nikah dah, belajar la dulu". ada yang juga berkata begitu, "tak terlalu muda ke, kerja la dulu, cari duit, baru boleh kahwin.

Kenapa perkara ini boleh terjadi,ini kerana kurangnya ilmu tentang nikah kahwin atau dikenali sebagai munakahat. Cuba kita fikir, jika sahabat-sahabat ada yang terlibat dengan maksiat, ibu bapa mesti merasa malu kerana anaknya terlibat dengan maksiat. Dan sebelum anaknya terjebak dengan maksiat, anaknya mahu bernikah tetapi dibantah kerana berpendapat masih muda.

ingatlah, sebuah pernikahan merupakan ikatan yang suci dan merupakan sunnah yang begitu indah. teringat kata-kata seorang doktor perubatan dan merupakan penceramah pernah menceritakan pengalamannya bahawa sesiapa yang mahu berkahwin, walau bagaimanapun, Allah akan bantu orang itu... insya Allah.


sebelum berakhir...ingatlah,,jodoh, pertemuan semua itu, hanya Allah yang tahu...