Terdapat ralat dalam alat ini

Jumaat, 22 Julai 2011

Marilah Berpuasa

Assalamualaikum wbt kepada sahabat-sahabat yang dikasihi dan dirahmati Allah swt......

Suasana pagi menerjah dalam diri dan sekeliling kita. Marilah sama-sama memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran yang tidak terhingga kepada Pencipta kita iaitu Allah SWT kerana masih lagi memberikan peluang kepada kita untuk terus menghirup udara yang segar dan dipanjangkan umur untuk bersama-sama orang yang dicintai.

Dan tidak lupa juga, marilah bersama-sama memperbanyakkan selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, para sahabat dan ahli keluarga baginda. Mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan yang mendapat syafaat dari Baginda SAW di akhirat kelak....Insya Allah.

Setelah berehat dari menulis sebarang artikel atau mutiara ilmu disini, marilah kita bersama-sama untuk menjadi insan yang soleh dan solehah semoga apa yang dilakukan atas muka bumi Allah ini diterima dan dikongsi oleh semua.

Sahabat-sahabatku yang dirahmati dan dikasihi oleh Allah...

Tidak lama lagi akan datang satu bulan dimana bulan itu mengajar erti ketabahan, erti kesabaran, erti penyayang dan pelbagai erti lagi lah yang tidak dapat dirungkai dalam diri kita. Nak tahu apakah bulan itu??? Bulan itu dinamakan sebagai Ramadan Al Mubarak. Bulan Ramadan merupakan bulan yang kesembilan dalam kalendar Islam.

Sebelum kita pergi lebih jauh lagi....marilah kita bersama-sama berfikir apa berpuasa yang sebenarnya...Ada yang mengatakan puasa itu sekadar menahan lapar dan dahaga, ada yang macam itu, macam ini dan macam-macam lagi. Memang betul puasa itu menahan diri dari lapar dan dahaga...tetapi bukan itu sahaja..berpuasa ini menahan daripada kita melakukan pelbagai perkara yang tidak disukai oleh Allah dan manusia.

Contohnya, pada bulan biasa kita boleh makan pada waktu siang...tetapi pada bulan Ramadan, kita tidak boleh melakukan perkara yang sedemikian kerana ini akan menyebabkan puasa terbatal atau hilangnya pahala puasa. Tetapi, bulan puasa bukan sahaja tidak boleh makan pada waktu siang hari, malah melatih kita supaya menahan diri dari melakukan perkara seperti bercakap kosong, berbohong, dan sebagainya.

Pada bulan itu juga, kita digalakkan untuk memperbanyakkan ibadat kepada Allah bagi menunjukkan rasa kasih dan cinta kepada Pencipta yakni Allah. Ini dapat menambahkan pahala yang berganda pada bulan tersebut.

Sahabat-sahabatku yang dikasihi dan dirahmati Allah,

Saya juga ingin mengajak sahabat-sahabat yang mengenali diri saya dan juga mengajak diri saya ini supaya menyambut bulan Ramadan dengan penuh kegembiraan dan kesyukuran. Kegembiraan kerana dapat menyambut kedatangan bulan Ramadan dan kesyukuran kerana Allah memanjangkan usia kita untuk bertemu dengan Ramadan pada tahun ini. Mudah-mudahan Allah memanjangkan umur kita untuk bertemu dengan Ramadan pada tahun hadapan..Insya Allah.

Dan sebelum berakhir....ingatlah, bahawa puasa ini dapat menjadikan diri kita sebagai seorang mukmin yang soleh dan solehah dan mudah-mudahan segala amal ibadat yang dilakukan sepanjang tahun ini terutama bulan Ramadan diterima dan diberkati Allah swt....Insya Allah...









Tiada ulasan:

Catat Ulasan